Basis golfrijden
Wat houdt het golfrijden in? Als basis begin je met een bottum-turn waarbij je van de top van de golf begint, een bocht snijdt in het dal van de golf en doorsnijdt totdat je weer tot de top van de golf komt waarna de top-turn of cut-back volgt.
Bij het windsurfen bepaalt de vaarrichting of je ‘goofy’ (rechter voet voor) of ‘regular’ (linker voet voor) de golf af gaat. Bij surfen of kitesurfen kies je je eigen voorkeur. Voor mij(regular boarder) betekent dat je bij wind van links ‘switch’ de golf af gaat, je draait je bottum turn op je hielen en de ’top turn’ op je tenen. Bij een ‘goofy’ boarder dus net andersom. Je kan ook natuurlijk goofy en regular afwisselen zodat je niet switch hoeft te staan, dit vergt wel meer oefening. De kunst is om bij het kitesurfen je kite niet het surfen te laten beïnvloeden door bijvoorbeeld achterover aan je kite te hangen of aan je voetbanden(als die er nog op zitten) te trekken maar door puur de druk board te gebruiken. Je kite gebruik je in principe om je op snelheid te brengen of te houden.
Board positie
Je zoekt een mooie deining uit en wacht totdat de golf steiler wordt. Vlak voor het breken van de golf (timing die moet gaan inschatten) zet je vol gas de bottum-turn in. Start diep door de knieën en het board goed kanten over je hele lengte van je board, hierbij bij dus NIET achterop je board gaan staan. draai door tot liefst 180 graden zodat je recht tegen de golf in gaat.
Nu richt je je op het punt vlak naast het brekende gedeelte of als de golf nog niet gebroken is het steilste gedeelte. Hier is de golf het sterk en hol om je cut-back te maken. Je draait de bocht door totdat je recht of schuin tegen de golf aan gaat en strek je je benen (maar niet helemaal gestrekt!) om extra druk en snelheid te krijgen.
Je kan volledig tegen de holte van de golf hangen zodat je lichaam bijna horizontaal hangt(haaks op de steilte van de golf). Lichaam draaien in de richting van het dal. Je maakt je weer klein als je in het dal komt. Als het goed gaat ben je weer in de begin standpunt om direct weer de volgende bottum-turn te maken in één vloeiende beweging.
Kite positie
Ik ga uit van wind van links die evenwijdig is aan de kust. Je start op de golf met je kite laag op 3 uur. Blijf op de golf meegaan totdat de golf steiler wordt. Je zoekt de plek uit waar je straks de top-turn wilt draaien.
Zodra je de bottum-turn in wilt zetten stuur je je kite vanuit de lage positie op 3 uur met een korte krachtige 180 graden met een lichte boog naar 9 uur. De kite blijft laag en komt niet hoog bij 12 uur. Je depowert de kite licht zodat er nog net spanning in de kite blijft en niet gaat klapperen. Zodra de power opbouwt zet je je turn in tot in het dal. Kite gaat dus eerst en daarna jijzelf en je board. Dat kan een seconde of meer zijn. Snelste reactietijd na je inzet is met een kleine kite, korte lijnen en harde wind.
Voordat je boven bent en de draai terug maakt, draai je je kite terug met 180 graden van 9 naar 3 uur. Met dezelfde reactie tijd als je start kan je je top-turn maken. Mooiste is als je kite nu niet hard trekt en het surf gevoel maximaal beleeft. Lichaam draaien in de richting van het dal. Als je lijnen nu slap hangen loef je snel op(richting de wind) om je lijnen weer op spanning te brengen om vervolgens de volgende turn te draaien. Als de kite nog op snelheid is naar 3 uur kan je de kite direct weer insturen naar 9 uur voor de volgende bottum-turn.
Je kite blijft dus altijd laag tot het eind van de rit. Je kan de kite ook onderlangs van 9 naar 3 en van 3 naar 9 uur sturen(loopen). Dit is een manier van je kite sturen bij het golfrijden. Er zijn tal van varianten voor diverse omstandigheden. Bij aflandige wind en sterke golven kan je vaak je kite achter de golf houden(driften) omdat de druk van de golf je genoeg snelheid geeft om te golfrijden. Er zijn nog vele varianten voor diverse omstandigheden. Experimenteer een aantal mogelijkheden zodat je ontdekt wat voor jou en je kite het beste werkt.
Arial off the lip
Je maakt dezelfde beweging als hiervoor met een standaard bottum-turn. Verschil is dat je nu het meest holle gedeelte van de golf uitzoekt waarbij je eigenlijk een fractie te laat bent voor een normale turn. Je kite moet al richting het dal staan en vanuit je diepe zit strek je je benen met een korte beweging zodra je de lip raakt. Door de holte van de golf en afzet kan je weer in de golf landen. Heel je lichaam naar het dal bewegen anders kom je achter de golf terecht. Nu niet aan je kite gaan hangen. Door de snelheid kan zweef je met je board mee het dal in door de zwaartekracht. Lijnen weer op spanning brengen of houden!
Houding
Bij de ‘surfhouding’ is je zwaartepunt van je lichaam(navelhoogte) haaks boven je board bevindt. Als je board ondersteboven hangt, hangt je lichaam dus ook onderste boven. De druk op je voeten beweegt van voorste voet naar achterste voet bij het raken van de golf.
Gevaar
Golfrijden lijkt niet gevaarlijk maar je moet zeker heel erg opletten met wat je doet. Grootste gevaar is om door de golf gepakt te worden en in je eigen lijnen gegooid/gespoeld te worden. Draag altijd een kitemes bij je voor noodgevallen. Zorg dat je lijnen op spanning blijven als je gespoeld wordt. Als je onder water bent stuur de kite dan heftig van links naar rechts zodat de kite op spanning blijft. Als je met de golf mee gaat kan je je kite het best tegengesteld sturen zodat je uit de golf getrokken wordt. Hou ruime afstand van golfsurfers en geef ze voorrang op de golf, probeer benedenwinds van ze te starten. Let ook op met tubes, In de bladen zie je ze dikke tubes pakken maar dat kan niet zomaar. Voor zo’n photoshoot slopen ze regelmatig hun kites en hebben ze een jetski als back up.
Materiaal keuze
Boards
Je kan natuurlijk met je twintip de golven rippen en vooral grote sprays trekken maar ideaal is het niet voor het surfgevoel. Een board dat echt surft is een board waarbij je met je rails en vinnen druk in de bocht kan zetten om te versnellen in de bottum-turn zoals bij het surfen. Een standaard (golf)surfboard shape is hiervoor het best geschikt. Je surft over het algemeen een board wat een stuk kleiner is dan dat je normaal zou nemen als je zonder kite surft. Je hoeft nu niet te peddelen en daarom is volume voor je start niet van belang. Een standaard surfboard voor kitesurfen is tussen de 5(±152cm) en 6 foot en 2 inch oftewel 6’2″ (±188cm). Voordeel van een groter board(lengte of breedte) is dat je met een kleinere kite kan varen. Hoe kleiner de kite hoe lekkerder. Je kan niet elk surfboard zomaar voor kiten gebruiken, deze zal dan snel deuken of zelfs breken. Epoxy uitvoering met extra versterking is geen overbodige luxe. Je kan wel een oud boardje opofferen en hopelijk zo lang mogelijk heel blijft.
Kites
Kies liefst een ‘wave’ model, voor europa een snelle (zowel in draai snelheid als voorwaartse snelheid), stabiele driftende kite met goede depower. Hoe kleiner de kite hoe sneller en flexibeler je bent tussen de golven. Goed driften (meedrijven met de wind) alleen is niet voldoende voor Europa, de snelheid is zeker zo belangrijk omdat we niet de luxe hebben van pointbreaks met aflandige wind waarbij je kite alleen maar hoeft te driften. Met een 6′ surfboard kan je al snel een maat kleiner varen als de twintipers. 10m2 en kleiner zijn dé ideale maten. Daarnaast kan je experimenteren met kortere lijnen tussen de 18m en de 22m (standaard is 25 a 27m). Kortere lijnen maken je kite sneller beter depowerbaar en zorgen voor een korte bottumturns. Langere lijnen geven je meer power en tijd maar vergen ook betere timing.
Voor iedereen
Golfrijden is voor iedereen die de basis van het kitesurfen beheerst. Je kan veilig een golfrit maken op niet al te grote golven en dit langzaam opbouwen. De fun die je eraan beleeft kan net zo groot zijn als je eerste grote sprongen of je freestyle tricks. Begin gewoon met je twintip of een oud surfboard. Als je de kick te pakken krijgt moet je maar eens een specialistisch board en kite gaan denken. Vele zijn al verslaafd geraakt, je bent dus gewaarschuwd! :)
Ruud Overwater, Surfsports.nl
Instructie video’s:
Meer goede video’s op Progression Sports: www.youtube.com/channel/UCgT85WKdk50rE8ei3-gAEqA